4. Ročník
26. 9. 2006
Obsah:
1.Využití run v magii
2.Výroba runové sady
3.Runatál
4.Příslušnost run
5.Runová numerologie
6.Amulety
1.Využití run v magii
Runy se většinou používají při věštění.Zde vám ale popíšeme, jak se dají jinak využít.
Kouzla z Runatálu
Osmnáct kouzel zmíněných v Runatálu je největší známou sbírkou runových magických praktik. Jednotlivě si je probereme a objevíme jejich účel a možné použití.
To kouzlo nezná žádný král
ni jiný smrtelník,
je k prospěchu a pomáhá,
když nemoc přijde rmoutivá.
Kouzlo povznáší ducha, vrací nám náladu při nemoci a depresi. Verš "jaké nikdo nezná" se týká i ostatních sedmnácti zaříkávání, neboť jím k nám hovoří Ódin, když kouzla poprvé přináší lidem.
Druhé kouzlo, které znám,
je pro každého, kdo chce být
pomocen synům smrtelným
nemoci vyléčit.
Je to kouzlo dodávající léčitelské schopnosti. Jeho použití nám dá dar léčit své bližní.
Jest runa třetí, při boji
když nejhůř ti je,
otupí meče nepřátel
a zranění ti zahojí.
Válečné kouzlo, chránící jeho nositele před úhonou v případě konfliktu. Nejspíš bylo nošeno v podobě amuletu, jehož přítomnost byla zvenčí viditelná, což muselo nositeli poskytovat psychologickou výhodu.
Čtvrtá runa, když zajatý,
jsi spoután v mocných řetězech,
vyřkneš ji, pouta rozlomíš,
věznitelům na vztek.
Kouzlo, jež má pomoci uprchnout z pout v zajetí, nevyžaduje tesání run. Runy jsou vyjádřeny jinou cestou, zvukem, tóny či formou intenzivního vnitřního soustředění.
Je pátá runa, když někdo šíp
vyšle v přátel tvých směr,
ty dráhu jeho odkloníš,
včas stačíš střelu uzřít.
Obranné kouzlo, má změnit směr letící střely a poslat ji neškodně k zemi. Cynik by řekl, že dává nositeli možnost uhnout.
Šestá je runa prokletí,
vyrýt ji smíš na kořenech,
a toho, kdo ti zhoubu přál,
zánik a zkáza nemine.
Chrání nositele před nepřátelskou magií.
Znám sedmou runu: jestliže síň
a mé přátele plameny zachvátí,
i když oheň pálí a žhne,
mé kouzlo je zkrotí.
Kouzlo ke zvládnutí ohně.
Osmou znej runu, neb jednou,
až pocítí muž k muži zlost,
horké jim hlavy ochladíš
a rozhádané usmíříš.
Kouzlo k uklidnění horkých hlav, dnes by se uplatnilo při tišení hospodských rvaček. V nordických dobách, připomínající tak trochu Divoký západ na vrcholu slávy, bylo jistě dost užitečné. Rovněž i následující:
Až s lodí budeš za bouře
na moři hledat ztracen sám,
devátou runou uspíš smršť
a unikneš z vln, jež nesou zmar.
držící lodě na hladině a vedoucí je do bezpečných přístavů. Je příkladem ovládání počasí pomocí magie ve specifickém prostředí severského moře a bylo nepostradatelné pro každého, kdo se chtěl z dobrodružných a namáhavých výprav vrátit domů.
Když temných běsů průvody
tryskem se ženou v oblacích,
ztratí své tělo i duši,
má píseň pryč je odžene.
Germánské mýty a magie stojí u kořene středověké víry v čarodějnictví, takže se nedivme souvislosti mezi zněním kouzla a čarodějnicí, létající na koštěti. Kouzlo upomíná i na převtělování, neboť duchové ztrácejí kůži - ovlivňujeme jejich duše i fyzická těla.
Když vésti musím do válek
pro slávu bohů, druhy své,
kouzlo, jež vyřknu před bitvou,
činí z nich muže statečné.
Další zaříkávání pro ochranu v boji. To, že je nahlas odříkáváno, neznamená, že nebylo nejprve napsané. V našem případě na zadní straně štítu, tak jako erb je součástí jeho přední strany.
Viselce našels na stromě,
na větvi visí vysoké,
kouzlo mých modrých rytých run
nutí jej se mnou rozmlouvat.
Tak trochu nekromancie. Oběšení bylo nejčastější metodou obětování Ódinovi, stejně jako způsobem popravy. Tyto runy, ať už napsané nebo vytesané, vracely obětovanému člověku život.
Na hlavu syna, jemuž jest
otcem statečný bojovník,
vody proud liji ochranný,
v bojů vřavě ho ubrání.
Součástí tohoto kouzla bylo polévání vodou. Nemá však nic společného s křesťanským křtem. Jedná se pouze o kouzlo chránící v boji.
Čtrnácté kouzlo pomůže
vám mýty bohů znát,
Ásy od elfů rozlišit
nedokáže hlupák.
Zde máme příklad složitosti severské teologie. Dvě rodiny bohů byly Ásové a Vanové, klan Vanů tvořili především elfové. Jen vzdělaný člověk (a znalci run byli vzdělaní vždycky) rozpoznal, kam který bůh patří.
Patnácté zpíval Thjodraeri
u dveří Dellinga,
moc bohům, elfům vítězství,
moudrost pro Ódina.
Na kouzlu je nezvyklé, že jeho původ Ódin připisuje jinému autorovi. Thjodraeri je trpaslík a je pozoruhodné, že se jím odevzdává veškerá moc Ásům, Vanům a především Ódinovi; s žádným prospěchem pro trpaslíky a jiné bytosti.
Po pažích běloskvoucích děv
a srdci panenském
s šestnáctým kouzlem kdo touží,
ten bude vyslyšen.
Kouzlo sice vychází z mužského pohledu, pracuje však oboustranně. S jeho pomocí získáte milovanou osobu.
Ten, kdo zná runu sedmnáctou,
již nikdy, nikdy neztratí
věrnost mladého děvčete
a láska mu provždy pokvete.
Jakmile jste pomocí šestnáctého kouzla získali milého či milou, pomůže vám kouzlo sedmnácté k trvalému partnerskému vztahu.
Nikomu nikdy nesmíš říct
kouzlo osmnácté,
jen ženě, s kterou sdílíš krb,
či vlastní sestře své.
Interpretace osmnáctého kouzla je nejsložitější. Jediné osoby opačného pohlaví, jimž je můžeme říci, jsou naši sourozenci či partneři. To implikuje osobní moc kouzla, jež zůstává osobní, dokud je jeho tajemství zachováno. Jeho cílem je snad osobní sblížení a duševní jednota s milovaným či sourozencem, jenž jsou jen jinou fyzickou podobou nás samotných.
Poslední dva verše Runatálu budou velmi dobře srozumitelné čtenářům, kteří se již někdy pokusili proniknout do některé magické disciplíny.
Trvá to, než se Loddfáfni
naučí všechny písně pět,
jež pro ty, kdo jim rozumí,
jsou pomoc v čase potřeby.
Nejvyšší pěl je v paláci,
lidem pomoc, zlost démonům,
zdráv, kdo je pěje, kdo je zná,
šťasten, i kdo jen poslouchá.
Léčitelství a runy
Z důkazů v ságách a Eddách je beze vší pochyby jasné, že runy byly uplatňovány v léčebné magii. Do současnosti se zachovalo několik návodů ke kouzlům a právě díky nim se můžeme pokusit uplatnit léčebnou moc run. Tento seznam se pokouší rekonstruovat používání run v medicíně starých Seveřanů. Je založen na informacích ze ság a z glos v runových básních. Po teoretické stránce je seznam přesný, není však dosud medicínsky ověřen.
Runová jména
Z názvů jednotlivých run můžeme seskládat i nejrůznější jména, která pak budou blahodárně působit na jejich nositele. Klasickým případem je anglosaský král Aethelstan. Jeho jméno se skládá z northumbrijských run Aethel a Stan; znamená "skála rodového majetku". Je to jméno vskutku královské a jeho nositel mu dle historiků dělal čest.
První část jména souvisí runovým půlměsícem, kdy se daný člověk narodil či odhodlal přijmout nové jméno. Druhá pak vyplývá z času (narození/rozhodnutí). Prostřednictvím těchto referencí lze do osobního života uvést síly, které představují použité symboly.
Tak např. jméno Kenneth by se hodilo na chlapce narozeného 21. září ve 23:00. Skládá se z run Ken a Ethel, přičemž Ken vládne období od 13. do 28. září, zatímco Ethel hodině mezi 22:30 a 23:30. Dívka narozená 16. května v 16:45 by se mohla jmenovat Ingrid apod.
Pro další použití následuje seznam run a jejich ostatních názvů. Použít můžete i libovolný začátek slova, nemusíte do jména zahrnovat celý název runy. Prostě kombinujte.
2.Výroba runové sady
Rytí run
K vytvoření runové sady potřebujete 24 dřevěných špalíčků. Je jedno, zda kulatých nebo hranatých, musí to však být pravidelný tvar. Pokud jste dostatečně šikovní a máte hodně volného času, můžete si klidně ony kousky vytvořit ve formě pravidelného osmiúhelníku. Osmička je velmi silné runové číslo, dá se tedy očekávat, že zvýší magickou hodnotu runové sady.
Dřevo si můžete obstarat na různých místech. Jednak si můžete uřezat nějakou větev sami, pak ale počítejte s tím, že musíte nechat dřevo dostatečně vyschnout. Navíc nezapomeňte, že to stromu způsobí bolest, proto se mu předem omluvte a po uřezání větve poděkujte. Je ovšem jednodušší zajít do stolařství (či jiného obchodu) a zde koupit potřebnou tyč. Může to být např. dřevěná násada ke smetáku. Navíc je už předem opracovaná do kulatého tvaru, takže vám odpadá smirkování povrchu. Podotýkám ovšem, že dřevo by mělo být z plodonosného stromu (např. ovocného) nebo jasanu či dubu.
Po rytí run je nejobtížnější (a na čas nejnáročnější) operací řezání špalíčků. Doporučuji vám kolečka o průměru dva až tři centimetry a tloušťce půl až jeden centimetr, event. obdelníky 2,5×2 cm. Obstarejte si vhodný nástroj na rytí. Použitelné jsou normální kuchyňské nože nebo např. lékařský skalpel. Nejlepší ale bude zřejmě řezbářský nůž. Pamatujte, runy si musíte vyrýt sami, nesmí to za vás udělat někdo jiný! Runová sada je jedině a pouze vaše osobní záležitost, skrze níž se spojujete s vaším bohem. Bohužel vám neporadím, jak co nejlépe špalíčky přidržet, aby při řezání "neběhaly" po stole. Zkuste použít normální svěrák nebo do špalíčku můžete vyvrtat dírku, pomocí které špalíček přišroubujete k podložce. Dírka zvýší stabilitu špalíčku na stole a pak ji můžete využít např. pro navlečení run na šňůrku, na které je budete uchovávat. Vyvrtat jich můžete více, ale pokud to budete dělat, pak doporučuji raději tři dírky než dvě. Rozhodně by neměly být čtyři. Jako jistou zajímavost uvádím, že runy je možné do dřeva také vypálit.
Na závěr ještě malá poznámka: Pokud si chcete udělat svůj vlastní gand (magická hůlka), máte na výběr ze tří možností: a) kruhový průměr, b) čtvercový průměr nebo c) plochá hůlka. Kompletní futhark se ryje na všechny hrany. Nejobtížnější je samozřejmě první varianta, proto bych doporučil dvě zbývající. Mohu-li poradit, varianta b) je trošku lepší, protože tam se runy symetricky rozdělí na čtyři skupiny po šesti. S možností c) se zase lépe pracuje a gand není tak masivní jako u b).
Malování run
Když jsou runy hotovy, nastává druhá fáze - malování. Rytí je nejdůležitější operací, ale malování zvyšuje estetickou i magickou hodnotu run. Runy se, jak známo, aktivují krví vlastníka. Žádný zdroj se ovšem nezmiňuje o tom, že by se runová sada zasvěcovala krví. Proto si myslím, že to není nutné. Krve se používá, pokud chceme na někoho vrhnout kletbu, sejmout ji z něj apod. Leč, kdo chce, pochopitelně může použít vlastní krev. Pamatujte ovšem na to, že zaschlá krev časem zčerná.
Pro barvení použijeme další důležité pravidlo: Runy se malují vždy tmavou barvou! Odstín záleží na osobním vkusu, vhodné je sladit ho s oblíbenou barvou vašeho boha. Osobně bych vám doporučil černou a tmavé odstíny modré barvy (např. temně fialová, indigová apod.).
Jaký prostředek použít? Bernard King ve své knize sice doporučuje návrat ke starým tradicím, ale dělat modrý inkoust z duběnek rozhodně nemusíte. :) Klidně však můžete. Já bych použil buď obyčejný fix, vodové, temperové nebo anilínové barvy, normální inkoust apod. Ásatrú vyznává vaši osobní svobodu, takže máte možnost volby. Např. můžete zasvětit svému bohu kousek jasanového dřeva, spálit ho a z popele a posvátné medoviny udělat černou barvu. Lze také vyrobit barvu z kůry či kořenů některých rostlin (např. bezu či vlašských ořechů). Rozhodněte se podle svého uvážení. Někdy je doporučeno stejnou barvou obarvit zadní stranu runového kamene.
Protože chceme, aby se runy líbily nejen nám, ale i tomu, koho uctíváme, bude vhodné, abychom výsledné špalíčky natřeli bezbarvým lakem. Navíc tak ochráníme povrch před otěrem či špínou. Někteří autoři se však zmiňují o tom, že vrstva laku na povrchu dřeva zvyšuje bariéru mezi námi a runami. Takže se rozhodněte sami. :) Tím estetické úpravy naší sady končí.
Nakonec tohoto oddílu se zmíním ještě o uchovávání runové sady. Ideální by byla dřevěná krabička (šperkovnice, pokladnice...) ze stejného druhu dřeva. Stejně dobře nám ale poslouží i libovolná krabička ze dřeva, kovu, kamene, prostě z nějakého přírodního materiálu, nebo plátěný či kožený pytlík (osobně ale nevidím důvod, proč kombinovat runy s kůží z mrtvého zvířete). Pokud jsme do špalíčků vrtali, pak je navlečeme na šňůrku. Pamatujte, runy jsou pouze vaše, proto je nikomu nepůjčujte! Jedinou výjimkou je, pokud věštíte z run někomu jinému.
Zaříkání run
Velice důležitou částí je poslední fáze. Ta však prolíná oběma předcházejícími. Před započetím práce byste měli požádat svého boha o požehnání vaší činnosti. Při rytí run je vhodné odříkávat např. verše z Runatálu (pokud je ovšem znáte nazpaměť). Samozřejmostí jsou vaše čisté úmysly, neboť pokud runy ryjete jen ze zvědavosti, recese, nebo chcete mít originální ozdobu, pak vás mohu ubezpečit, že získáte jen bezcenné kousky dřeva.
Můžete rytí run zapojit do vašeho obřadu vzývání boha (blót) a zaříkání bude tedy odpovídat patřičnému blótu. Toto se mi jeví jako nejlepší - vaše sada bude vznikat v posvěceném prostředí a váš kontakt s bohem bude silnější. Jon Saint-Germain doporučuje runy rýt v první den novu, ale čas není až tak zásadní. Důležitá je vaše vůle a pevné odhodlání získat kvalitní runovou sadu.
3.Runatál
Úryvek básně Runatál
Runatál je částí Hávamálu, což je jedna z básní Starší Eddy. Údajně reprodukuje Ódinova vlastní slova. Celý Runatál obsahuje převážnou většinu dochovaných informací o runovém kultu.
On visel na větry
zmítaném stromě,
v neznámu co koření;
jsa proklán kopím
po devět nocí
moudrý Ódin sám sobě obětí.
Nejedl chléb a nepil nic,
jen hleděl v hlubin tmy,
pak zaplakal a runy vzal.
Konečně vrátil se.
Bolthornův syn, který jest otcem Bestliným,
devět mi písní pěl, medovinu mi naléval,
čarovný Ódraedir.
Pak rostl v tajných věděních v moudrosti veliké,
ožily skutky ve skutcích a slova slovům dala žít.
Runám se uč, uč se je číst, ty mocné znaky ság,
znaky, jež Bolthorn krví psal
a Ódin do skal vyrýval.
Pro Ásy Ódin,
pro elfy Dain,
Dvalin pro trpaslíků svět,
Asvid pro obry ukrutné,
a teď je ryju já.
Než stvořen člověk, Thund je ryl.
Co rychle vzchází, uvadá.
Umět je rýt, umět je číst,
vědět jak barvit, ověřit,
kterak se ptát a oběť dát,
odeslat je, i moc jim vzít.
Spíše se ptej než přechvaluj,
dar každý hledá dar,
raději odpusť než zatrať:
dříve než člověk napsal Thund.
1.Využití run v magii
2.Výroba runové sady
3.Runatál
4.Příslušnost run
5.Runová numerologie
6.Amulety
1.Díl
1.Využití run v magii
Runy se většinou používají při věštění.Zde vám ale popíšeme, jak se dají jinak využít.
Kouzla z Runatálu
Osmnáct kouzel zmíněných v Runatálu je největší známou sbírkou runových magických praktik. Jednotlivě si je probereme a objevíme jejich účel a možné použití.
To kouzlo nezná žádný král
ni jiný smrtelník,
je k prospěchu a pomáhá,
když nemoc přijde rmoutivá.
Kouzlo povznáší ducha, vrací nám náladu při nemoci a depresi. Verš "jaké nikdo nezná" se týká i ostatních sedmnácti zaříkávání, neboť jím k nám hovoří Ódin, když kouzla poprvé přináší lidem.
Druhé kouzlo, které znám,
je pro každého, kdo chce být
pomocen synům smrtelným
nemoci vyléčit.
Je to kouzlo dodávající léčitelské schopnosti. Jeho použití nám dá dar léčit své bližní.
Jest runa třetí, při boji
když nejhůř ti je,
otupí meče nepřátel
a zranění ti zahojí.
Válečné kouzlo, chránící jeho nositele před úhonou v případě konfliktu. Nejspíš bylo nošeno v podobě amuletu, jehož přítomnost byla zvenčí viditelná, což muselo nositeli poskytovat psychologickou výhodu.
Čtvrtá runa, když zajatý,
jsi spoután v mocných řetězech,
vyřkneš ji, pouta rozlomíš,
věznitelům na vztek.
Kouzlo, jež má pomoci uprchnout z pout v zajetí, nevyžaduje tesání run. Runy jsou vyjádřeny jinou cestou, zvukem, tóny či formou intenzivního vnitřního soustředění.
Je pátá runa, když někdo šíp
vyšle v přátel tvých směr,
ty dráhu jeho odkloníš,
včas stačíš střelu uzřít.
Obranné kouzlo, má změnit směr letící střely a poslat ji neškodně k zemi. Cynik by řekl, že dává nositeli možnost uhnout.
Šestá je runa prokletí,
vyrýt ji smíš na kořenech,
a toho, kdo ti zhoubu přál,
zánik a zkáza nemine.
Chrání nositele před nepřátelskou magií.
Znám sedmou runu: jestliže síň
a mé přátele plameny zachvátí,
i když oheň pálí a žhne,
mé kouzlo je zkrotí.
Kouzlo ke zvládnutí ohně.
Osmou znej runu, neb jednou,
až pocítí muž k muži zlost,
horké jim hlavy ochladíš
a rozhádané usmíříš.
Kouzlo k uklidnění horkých hlav, dnes by se uplatnilo při tišení hospodských rvaček. V nordických dobách, připomínající tak trochu Divoký západ na vrcholu slávy, bylo jistě dost užitečné. Rovněž i následující:
Až s lodí budeš za bouře
na moři hledat ztracen sám,
devátou runou uspíš smršť
a unikneš z vln, jež nesou zmar.
držící lodě na hladině a vedoucí je do bezpečných přístavů. Je příkladem ovládání počasí pomocí magie ve specifickém prostředí severského moře a bylo nepostradatelné pro každého, kdo se chtěl z dobrodružných a namáhavých výprav vrátit domů.
Když temných běsů průvody
tryskem se ženou v oblacích,
ztratí své tělo i duši,
má píseň pryč je odžene.
Germánské mýty a magie stojí u kořene středověké víry v čarodějnictví, takže se nedivme souvislosti mezi zněním kouzla a čarodějnicí, létající na koštěti. Kouzlo upomíná i na převtělování, neboť duchové ztrácejí kůži - ovlivňujeme jejich duše i fyzická těla.
Když vésti musím do válek
pro slávu bohů, druhy své,
kouzlo, jež vyřknu před bitvou,
činí z nich muže statečné.
Další zaříkávání pro ochranu v boji. To, že je nahlas odříkáváno, neznamená, že nebylo nejprve napsané. V našem případě na zadní straně štítu, tak jako erb je součástí jeho přední strany.
Viselce našels na stromě,
na větvi visí vysoké,
kouzlo mých modrých rytých run
nutí jej se mnou rozmlouvat.
Tak trochu nekromancie. Oběšení bylo nejčastější metodou obětování Ódinovi, stejně jako způsobem popravy. Tyto runy, ať už napsané nebo vytesané, vracely obětovanému člověku život.
Na hlavu syna, jemuž jest
otcem statečný bojovník,
vody proud liji ochranný,
v bojů vřavě ho ubrání.
Součástí tohoto kouzla bylo polévání vodou. Nemá však nic společného s křesťanským křtem. Jedná se pouze o kouzlo chránící v boji.
Čtrnácté kouzlo pomůže
vám mýty bohů znát,
Ásy od elfů rozlišit
nedokáže hlupák.
Zde máme příklad složitosti severské teologie. Dvě rodiny bohů byly Ásové a Vanové, klan Vanů tvořili především elfové. Jen vzdělaný člověk (a znalci run byli vzdělaní vždycky) rozpoznal, kam který bůh patří.
Patnácté zpíval Thjodraeri
u dveří Dellinga,
moc bohům, elfům vítězství,
moudrost pro Ódina.
Na kouzlu je nezvyklé, že jeho původ Ódin připisuje jinému autorovi. Thjodraeri je trpaslík a je pozoruhodné, že se jím odevzdává veškerá moc Ásům, Vanům a především Ódinovi; s žádným prospěchem pro trpaslíky a jiné bytosti.
Po pažích běloskvoucích děv
a srdci panenském
s šestnáctým kouzlem kdo touží,
ten bude vyslyšen.
Kouzlo sice vychází z mužského pohledu, pracuje však oboustranně. S jeho pomocí získáte milovanou osobu.
Ten, kdo zná runu sedmnáctou,
již nikdy, nikdy neztratí
věrnost mladého děvčete
a láska mu provždy pokvete.
Jakmile jste pomocí šestnáctého kouzla získali milého či milou, pomůže vám kouzlo sedmnácté k trvalému partnerskému vztahu.
Nikomu nikdy nesmíš říct
kouzlo osmnácté,
jen ženě, s kterou sdílíš krb,
či vlastní sestře své.
Interpretace osmnáctého kouzla je nejsložitější. Jediné osoby opačného pohlaví, jimž je můžeme říci, jsou naši sourozenci či partneři. To implikuje osobní moc kouzla, jež zůstává osobní, dokud je jeho tajemství zachováno. Jeho cílem je snad osobní sblížení a duševní jednota s milovaným či sourozencem, jenž jsou jen jinou fyzickou podobou nás samotných.
Poslední dva verše Runatálu budou velmi dobře srozumitelné čtenářům, kteří se již někdy pokusili proniknout do některé magické disciplíny.
Trvá to, než se Loddfáfni
naučí všechny písně pět,
jež pro ty, kdo jim rozumí,
jsou pomoc v čase potřeby.
Nejvyšší pěl je v paláci,
lidem pomoc, zlost démonům,
zdráv, kdo je pěje, kdo je zná,
šťasten, i kdo jen poslouchá.
runa | působnost |
Fehu | hrudník, dýchací potíže |
Uruz | svalovina, fyzická síla |
Thurisaz | srdce |
Ansuz | ústa, zuby, poruchy řeči |
Raido | nohy, hýždě |
Kaunaz | vředy, horečky, boláky |
Gebo | otravy |
Wunjo | poruchy dechu, všeobecné tišení bolesti |
Hagalaz | zranění, krvácení, poruchy oběhu krve |
Nauthiz | paže |
Isa | omrzliny, ochrnutí, poruchy vnímání |
Jera | střevní funkce, trávící poruchy |
Eihwaz | zrak |
Pertho | ženská prsa a genitálie, rození dětí |
Algiz | hlava, mozek, šílenství |
Sowulo | popáleniny, kožní choroby |
Teiwaz | zápěstí, ruce, prsty, artritida |
Berkana | potíže s plodností |
Ehwaz | bolesti zad, pohybové poruchy |
Mannaz | paty, chodidla |
Laguz | nemoci ledvinové a močové |
Ingwaz | choroby a poruchy mužských genitálií |
Othala | dědičné choroby a defekty |
Dagaz | strach, duševní poruchy, úzkost |
Z důkazů v ságách a Eddách je beze vší pochyby jasné, že runy byly uplatňovány v léčebné magii. Do současnosti se zachovalo několik návodů ke kouzlům a právě díky nim se můžeme pokusit uplatnit léčebnou moc run. Tento seznam se pokouší rekonstruovat používání run v medicíně starých Seveřanů. Je založen na informacích ze ság a z glos v runových básních. Po teoretické stránce je seznam přesný, není však dosud medicínsky ověřen.
Runová jména
Z názvů jednotlivých run můžeme seskládat i nejrůznější jména, která pak budou blahodárně působit na jejich nositele. Klasickým případem je anglosaský král Aethelstan. Jeho jméno se skládá z northumbrijských run Aethel a Stan; znamená "skála rodového majetku". Je to jméno vskutku královské a jeho nositel mu dle historiků dělal čest.
První část jména souvisí runovým půlměsícem, kdy se daný člověk narodil či odhodlal přijmout nové jméno. Druhá pak vyplývá z času (narození/rozhodnutí). Prostřednictvím těchto referencí lze do osobního života uvést síly, které představují použité symboly.
Tak např. jméno Kenneth by se hodilo na chlapce narozeného 21. září ve 23:00. Skládá se z run Ken a Ethel, přičemž Ken vládne období od 13. do 28. září, zatímco Ethel hodině mezi 22:30 a 23:30. Dívka narozená 16. května v 16:45 by se mohla jmenovat Ingrid apod.
Pro další použití následuje seznam run a jejich ostatních názvů. Použít můžete i libovolný začátek slova, nemusíte do jména zahrnovat celý název runy. Prostě kombinujte.
runa | alternativní názvy |
Fehu | Feoh, Feo, Fé, Fa, Fee, Feu, Feh, Faihu, Frey |
Uruz | Ur, Uur, Uraz, Urus |
Thurisaz | Thorn, Thurs, Dorn, Thor, Thuris, Thiuth, Thyth |
Ansuz | As, Asa, Ansus, Aza, Ass, Aesc |
Raido | Rad, Rit, Rid, Rádh, Reid, Reda, Rait, Rat, Raidha |
Kaunaz | Ken, Kaan, Cen, Kenaz, Kusma, Kaun, Chaon |
Gebo | Gyfu, Gibo, Giba, Gibor, Gipt, Gewa |
Wunjo | Wyn, Wunna, Win, Winne, Winja, Wunnaz, Vend, Huun |
Hagalaz | Hagal, Haegl, Hagel, Haal, Hagl |
Nauthiz | Nyd, Naut, Need, Nid, Not, Noicz, Naudhiz, Naudhr, Naudh |
Isa | Is, Iss, Eis, Iiz |
Jera | Yar, Jara, Jar, Jer, Ger, Gaar, Ar |
Eihwaz | Eoh, Eo, Eihwas, Eyz, Ihwar |
Pertho | Peorth, Purth, Perthro, Pertra, Pairthra |
Algiz | Elhaz, Akiz, Eolh, Eolx, Elux, Ezec, Algis |
Sowulo | Sigel, Sig, Sól, Sun, Sigi, Sigil, Sugil, Saugil |
Teiwaz | Týr, Tiu, Tiews, Ti, Tir, Tyz |
Berkana | Beorc, Birk, Bercna, Brica, Bar, Bjarkan, Bairkan, Borg |
Ehwaz | Eku, Eh, Eoh, Ehwo, Aihws |
Mannaz | Man, Maan, Manna,Mann, Madur, Madhr |
Laguz | Lagu, Laf, Laukiz, Lagus, Lago, Laugur, Laaz, Lögr |
Inguz | Ing, Ingwaz, Enguz, Iggws, Ine, Yngvi |
Othila | Odal, Ethel, Aethel, Odil, Odhal, Othala, Utal |
Dagaz | Dag, Dags, Dagr, Daeg, Dar, Daaz, Tag |
2.Výroba runové sady
Rytí run
K vytvoření runové sady potřebujete 24 dřevěných špalíčků. Je jedno, zda kulatých nebo hranatých, musí to však být pravidelný tvar. Pokud jste dostatečně šikovní a máte hodně volného času, můžete si klidně ony kousky vytvořit ve formě pravidelného osmiúhelníku. Osmička je velmi silné runové číslo, dá se tedy očekávat, že zvýší magickou hodnotu runové sady.
Dřevo si můžete obstarat na různých místech. Jednak si můžete uřezat nějakou větev sami, pak ale počítejte s tím, že musíte nechat dřevo dostatečně vyschnout. Navíc nezapomeňte, že to stromu způsobí bolest, proto se mu předem omluvte a po uřezání větve poděkujte. Je ovšem jednodušší zajít do stolařství (či jiného obchodu) a zde koupit potřebnou tyč. Může to být např. dřevěná násada ke smetáku. Navíc je už předem opracovaná do kulatého tvaru, takže vám odpadá smirkování povrchu. Podotýkám ovšem, že dřevo by mělo být z plodonosného stromu (např. ovocného) nebo jasanu či dubu.
Po rytí run je nejobtížnější (a na čas nejnáročnější) operací řezání špalíčků. Doporučuji vám kolečka o průměru dva až tři centimetry a tloušťce půl až jeden centimetr, event. obdelníky 2,5×2 cm. Obstarejte si vhodný nástroj na rytí. Použitelné jsou normální kuchyňské nože nebo např. lékařský skalpel. Nejlepší ale bude zřejmě řezbářský nůž. Pamatujte, runy si musíte vyrýt sami, nesmí to za vás udělat někdo jiný! Runová sada je jedině a pouze vaše osobní záležitost, skrze níž se spojujete s vaším bohem. Bohužel vám neporadím, jak co nejlépe špalíčky přidržet, aby při řezání "neběhaly" po stole. Zkuste použít normální svěrák nebo do špalíčku můžete vyvrtat dírku, pomocí které špalíček přišroubujete k podložce. Dírka zvýší stabilitu špalíčku na stole a pak ji můžete využít např. pro navlečení run na šňůrku, na které je budete uchovávat. Vyvrtat jich můžete více, ale pokud to budete dělat, pak doporučuji raději tři dírky než dvě. Rozhodně by neměly být čtyři. Jako jistou zajímavost uvádím, že runy je možné do dřeva také vypálit.
Na závěr ještě malá poznámka: Pokud si chcete udělat svůj vlastní gand (magická hůlka), máte na výběr ze tří možností: a) kruhový průměr, b) čtvercový průměr nebo c) plochá hůlka. Kompletní futhark se ryje na všechny hrany. Nejobtížnější je samozřejmě první varianta, proto bych doporučil dvě zbývající. Mohu-li poradit, varianta b) je trošku lepší, protože tam se runy symetricky rozdělí na čtyři skupiny po šesti. S možností c) se zase lépe pracuje a gand není tak masivní jako u b).
Malování run
Když jsou runy hotovy, nastává druhá fáze - malování. Rytí je nejdůležitější operací, ale malování zvyšuje estetickou i magickou hodnotu run. Runy se, jak známo, aktivují krví vlastníka. Žádný zdroj se ovšem nezmiňuje o tom, že by se runová sada zasvěcovala krví. Proto si myslím, že to není nutné. Krve se používá, pokud chceme na někoho vrhnout kletbu, sejmout ji z něj apod. Leč, kdo chce, pochopitelně může použít vlastní krev. Pamatujte ovšem na to, že zaschlá krev časem zčerná.
Pro barvení použijeme další důležité pravidlo: Runy se malují vždy tmavou barvou! Odstín záleží na osobním vkusu, vhodné je sladit ho s oblíbenou barvou vašeho boha. Osobně bych vám doporučil černou a tmavé odstíny modré barvy (např. temně fialová, indigová apod.).
Jaký prostředek použít? Bernard King ve své knize sice doporučuje návrat ke starým tradicím, ale dělat modrý inkoust z duběnek rozhodně nemusíte. :) Klidně však můžete. Já bych použil buď obyčejný fix, vodové, temperové nebo anilínové barvy, normální inkoust apod. Ásatrú vyznává vaši osobní svobodu, takže máte možnost volby. Např. můžete zasvětit svému bohu kousek jasanového dřeva, spálit ho a z popele a posvátné medoviny udělat černou barvu. Lze také vyrobit barvu z kůry či kořenů některých rostlin (např. bezu či vlašských ořechů). Rozhodněte se podle svého uvážení. Někdy je doporučeno stejnou barvou obarvit zadní stranu runového kamene.
Protože chceme, aby se runy líbily nejen nám, ale i tomu, koho uctíváme, bude vhodné, abychom výsledné špalíčky natřeli bezbarvým lakem. Navíc tak ochráníme povrch před otěrem či špínou. Někteří autoři se však zmiňují o tom, že vrstva laku na povrchu dřeva zvyšuje bariéru mezi námi a runami. Takže se rozhodněte sami. :) Tím estetické úpravy naší sady končí.
Nakonec tohoto oddílu se zmíním ještě o uchovávání runové sady. Ideální by byla dřevěná krabička (šperkovnice, pokladnice...) ze stejného druhu dřeva. Stejně dobře nám ale poslouží i libovolná krabička ze dřeva, kovu, kamene, prostě z nějakého přírodního materiálu, nebo plátěný či kožený pytlík (osobně ale nevidím důvod, proč kombinovat runy s kůží z mrtvého zvířete). Pokud jsme do špalíčků vrtali, pak je navlečeme na šňůrku. Pamatujte, runy jsou pouze vaše, proto je nikomu nepůjčujte! Jedinou výjimkou je, pokud věštíte z run někomu jinému.
Zaříkání run
Velice důležitou částí je poslední fáze. Ta však prolíná oběma předcházejícími. Před započetím práce byste měli požádat svého boha o požehnání vaší činnosti. Při rytí run je vhodné odříkávat např. verše z Runatálu (pokud je ovšem znáte nazpaměť). Samozřejmostí jsou vaše čisté úmysly, neboť pokud runy ryjete jen ze zvědavosti, recese, nebo chcete mít originální ozdobu, pak vás mohu ubezpečit, že získáte jen bezcenné kousky dřeva.
Můžete rytí run zapojit do vašeho obřadu vzývání boha (blót) a zaříkání bude tedy odpovídat patřičnému blótu. Toto se mi jeví jako nejlepší - vaše sada bude vznikat v posvěceném prostředí a váš kontakt s bohem bude silnější. Jon Saint-Germain doporučuje runy rýt v první den novu, ale čas není až tak zásadní. Důležitá je vaše vůle a pevné odhodlání získat kvalitní runovou sadu.
3.Runatál
Úryvek básně Runatál
Runatál je částí Hávamálu, což je jedna z básní Starší Eddy. Údajně reprodukuje Ódinova vlastní slova. Celý Runatál obsahuje převážnou většinu dochovaných informací o runovém kultu.
On visel na větry
zmítaném stromě,
v neznámu co koření;
jsa proklán kopím
po devět nocí
moudrý Ódin sám sobě obětí.
Nejedl chléb a nepil nic,
jen hleděl v hlubin tmy,
pak zaplakal a runy vzal.
Konečně vrátil se.
Bolthornův syn, který jest otcem Bestliným,
devět mi písní pěl, medovinu mi naléval,
čarovný Ódraedir.
Pak rostl v tajných věděních v moudrosti veliké,
ožily skutky ve skutcích a slova slovům dala žít.
Runám se uč, uč se je číst, ty mocné znaky ság,
znaky, jež Bolthorn krví psal
a Ódin do skal vyrýval.
Pro Ásy Ódin,
pro elfy Dain,
Dvalin pro trpaslíků svět,
Asvid pro obry ukrutné,
a teď je ryju já.
Než stvořen člověk, Thund je ryl.
Co rychle vzchází, uvadá.
Umět je rýt, umět je číst,
vědět jak barvit, ověřit,
kterak se ptát a oběť dát,
odeslat je, i moc jim vzít.
Spíše se ptej než přechvaluj,
dar každý hledá dar,
raději odpusť než zatrať:
dříve než člověk napsal Thund.
2.Díl
4.Příslušnost run
Příslušnost run
5.Runová numerologie
První germánští mistři run věřili, že každá runa nese ducha moci. Jeden ze způsobů, jakým lze moc runy zvýšit, je její koncentrace opakováním runy. Eddy nám dokazují, že různým číslům byl připisován rozdílný význam, což si nyní přiblížíme.
Jedna
Význam monády v myšlení našich předků je z věcí obsažených v Eddách asi nejobtížněji dedukovatelný. Vše, co není plurální, je singulární, např. strom, zbraň či bochník. Osamělé runy v dochovaných nápisech a textech bývají užity pro své slovní názvy a specifickou moc, pokud nejsou vytvořeny podle posloupnosti trollích run. V posloupnosti individualizovaných run, např. v kompletním aettu či futharku, mají všechny znaky shodnou hodnotu a moc.
Dvě
Thórův vozík je řízen dvěma kozly. Když cestuje do Jötunheimu, kde se má setkat s Útgardským Lokim, cestují s ním dvě děti jako sloužící. Hymi, rybařící s Thórem, uloví dvě velryby do sítě. Ódin ve Výrocích Vysokého (Hávamálu) pověsil své šaty na dva dřevěné sloupy - figuríny. V Písni o Vaftrúdnim (Vaftrúdnismálu) se dovídáme, že Ragnarök přežijí dva lidé. Dva koně táhnou v Písni o Grímnim (Grímnismálu) slunce přes nebeskou klenbu a dva koně zase měsíc. Frey a Aegi mají v Písni o Lokim (Lokasenně) po dvou služebnících. S Ódinem spolupracují dva vlci, dva havrani a dva sluhové. Bohové stvořili první lidi ze dvou dřev - jasanového a jívového. V Urdině studni žijí dvě labutě. Dvě líté saně stály na stráži v Písni o Fjolsvinn (Fjolsvinnsmálu). Koza Heidrun dojí ze svých dvou struků medovinu pro všechny bojovníky ve Valhalle. Freyin kočárek táhnou dvě kočky.
Z uvedených příkladů začínáme chápat, že zdvojenost nějakéjo jevu implikuje v Eddách jeho služebné postavení. Týr má být dvakrát jmenován, když jeho runu vyrýváte do meče; to přivolává jeho moc, staví ji do služeb autora run a zajistí vítězství každému, kdo si jeho moc dovede podřídit.
Tři
Jedno z nejvýznamnějších čísel runové magie. Yggdrasil má tři kořeny, ty vedou do tří studní. Tři hlavní norny - Urd, Verdandi a Skuld - střeží lidský osud. V Písni o Thrymovi (Thrymskvidě) vypili hrdinové více než tři sudy piva, což je příliš mnoho. V básni Skírniho cesta (Skírnismálu) vyřezal Skírni tři runy do větve, do níž předtím napsal posloupnost trollích run, pomocí nich vyhrožoval Gerdě zajetím u tříhlavého trolla. Tři trollí runy jsou nutné k aktivaci celé posloupnosti. Gullveig ve Vědmině písni (Völuspá) je třikrát spálen a třikrát oživen. Tři božští synové Bora - Ódin, Vili a Vé - vdechli život jasanovým a jilmovým kládám a tak stvořili první lidi. Thór vlastní tři drahocenné znaky své moci: železné rukavice, pás síly a kladivo Mjöllni. Nad Lokim Thór zvítězil při třetím pokusu, když byl Loki přeměněn v lososa. Byl zajat a přikován ke třem skalám. Třikrát se Ódin vyspal s Gunnlöd, aby se zmocnil básnické medoviny Ódraeri. Bylo mu dovoleno vypít z ní tři hlty. Podle proroctví o Ragnaröku bude poslední bitva probíhat během tří strašlivých zim, jež budou následovat jedna po druhé, bez jakéhokoliv přerušení jiným ročním obdobím. První krávě Audumle trvalo tři dny, než lízáním zbavila ledu Ódinova prapředka Búriho. Snorri zná tři typy trpaslíků a tři typy norn. Loki má s Angrbodou tři děti: vlka Fenriho, bohyni Hel a hada Midgardsorma neboli Jörmunganda. Vlka Fenriho se podaří spoutat až třetím řetězem - Gleipnim. Kdykoliv Hel opouštěla Helheim, odjížděla na třínohém koni. Ve Výrocích Vysokého dostane Loddfáfni radu, aby neříkal tři slova těm, jež si je nezaslouží.
Číslo tři má i další vyznámy v umění psát runy, především díky jeho spojení se třemi fázemi měsíce a s tím spojovanou magickou mocí. Je kořenem čísla devět a v Yggdrasilu je obsaženo celkem devět světů. Okouzlenému Gylfimu v básni Okouzlení krále Gylfa (Gylfaginningu) vyprávěli o bozích tři králové. Duha se skládá ze tří základních barev - červené, žluté a modré - jejichž kombinacemi vznikají všechny ostatní barvy. Na Gummarpském a Ellestadském kameni, jakož i na řadě jiných dochovaných památek, se vyskytují skupiny tří run.
Čtyři
Aby Thór našel nižší svět Thingstead, musel putovat přes čtyři řeky. Čtyři velcí jeleni okusují větve Yggdrasilu a čtyři velcí hadi se skrývají pod jeho kořeny. Čtyři trpaslíci podpírají oblohu, vytvořenou z lebky obra Ymiho. Snorri hovoří o čtyřech řekách mléka, prýštících z vemene Audumly a kojících mrazivé praobry. Na Baldrově pohřbu museli být přítomni čtyři berserkové, aby porazili vlčí smečku obryně Hyrrokkin. Loki prchl na vrchol vysoké hory, kde si postavil dům se čtyřmi dveřmi, aby z něj viděl na čtyři světové strany. Gefjun v Okouzlení krále Gylfa použije čtyř volů, aby oklamala bohy. Hrdina Ságy o Gongu-Hrolfovi je stíhán nepřízní počasí, za niž jsou odpovědni šamani, kteří čarují na plošině podepřené čtyřmi sloupy. Trpaslík Mondul vyryje do jeviště obranné runy a čarodějové hynou strašlivou smrtí.
Thórovo putování přes vody je pro něj značně nepohodlné; všichni ostatní bohové jedou koňmo po duhovém mostě Bifröst. Jeleni a hadi okusující Yggdrasil mu evidentně škodí. Čtyři trpaslíci nejsou nijak nadšeni, že musí po celou věčnost podepírat obrovu hlavu. Pokusy berserků odehnat Hyrrokkininy vlky nebyly nijak příjemné. Z předchozího výčtu lze usoudit, že číslo čtyři znamenalo pro staré Germány neštěstí, nepohodu či alespoň neklid.
Pět
Autor Písně o Hárbardovi (Hárbardsljódu) zmíní číslici pět, když hovoří o Ódinovi, jenž strávil pět zim po boku Fjolver. Přineslo mu to jistou satisfakci, vše proběhlo dobře. Útgardský Loki je šťastný, když Thór a jeho družina nedovedou splnit pět úkolů, které pro ně škodolibě vymyslel. Thórem ukradený kotel obra Hymiho je ukryt v hloubce pěti mil pod zemí.
Výroky Vysokého nás učí, že přátelství po pěti dnech plane jasněji než falešný zájem. Číslo pět vyjadřuje obecné uspokojení a úspěch.
Šest
Ve Vědmině písni je jmenováno šest valkýr. Jsou věrnými služebnicemi Ódina a nepřejí jeho nepřátelům. V Písni o Grímnim je jmenováno šest hadů, kteří škodí stromů Yggdrasil. Řetěz Gleipni, který poutá Fenriho, je vyroben ze šesti kouzelných ingrediencí.
V Písni o Váftrúdnim obr Ymi porodí šestihlavého obra, jehož syn je praobr Bergelmir. Podle Výroků Vysokého hyne šestého dne falešné přátelství.
Gleipni je vlku Fenrimu nepřátelský, protože jej bude poutat až do dnů Ragnaröku. Nic dobrého nezískáme od falešných přátel. Šestka je číslo pro cosi nevítaného, možná i vášnivě nepřátelského.
Sedm
V Písni o Hárbardovi Ódin koketuje se sedmi sestrami a pak má se všemi milostný poměr. Völund a jeho bratři žijí sedm let šťastně se svými labutími nevěstami. Sedmička je snad číslo vymezující sexuální záležitosti.
Osm
Thórův palác Bilskirni má 640 (8×80) pater. Valhalla má 540 dveří a do nich může současně vstoupit 800 válečníků. V Písni o Grímnim setrval Ódin po osm dnů bez hnutí. V Písni o Thrymovi je kladivo Mjöllni ukryto osm mil pod zemí a Loki pozoruje, že Thór, převlečený za Freyu, již osm dlouhých nocí nejedl. Jakmile kladivo nalezne, sní osm lososů. V paláci bohyně Hel slouží osm služebníků. Ódinův hřebec Sleipni má osm nohou. V Písni o Lokim se píše, že Loki žil v podzemí po dobu osmi zim. Bohové, kteří stvořili první lidské bytosti, je obdařili osmi moudrostmi a schopnostmi.
V jednom aettu germánského futharku prostého je osm run; osmička je číslem plného počtu. Patří jí moc implikovaná neobvyklým osobním postavením. Osmičkou je možno vyvolat kouzlo, podobně jako trojkou. Zvýšením délky posloupnosti pochopitelně získáme větší účinek. Prvou posloupností na Lindholmském amuletu je osm run Ansuz, čtených jako "bůh" či "Ódin"; prezentují účinný nástroj komunikace s touto bytostí. Interpretace je posílena dalším textem na amuletu: "Ek Erilaz sa wilagaz hateka." - "Jsem z Erilazu a jsem ten lstivý." Lstivý je jedno z adjektiv charakterizujících Ódina.
Devět
Njörd zůstal jen devět dní v horách, milovaných jeho nevěstou Skaddi. Devět sester porodilo Heimdala. Devět dní musel Hermód štvát svého koně, aby sestoupil do Helheimu a setkal se s Baldrem. Při Ragnaröku zabíjí Thór hada Jörmunganda, ale po souboji žije jen tak krátce, že stačí ujít devět vrávoravých kroků.
Obecně je devítka číslem moudrosti a dokonalosti. Osmička a devítka jsou v Eddách mnohokrát spojovány. V Písni o Hymim (Hymiskvidě) Thór rozbije osm kotlů a ukradne devátý. Každé deváté noci se z prstenu Draupni urodí osm nových prstenů. Osmička zakončuje čas očekávání, devítka přináší plody. Ódin v Písni o Grímnim čeká na devátou noc, aby prozradil svou pravou identitu, po předchozích osm nocí je mučen ohněm.
Deváté noci zabíjí Thór obra Thryma, devět nocí musí Frey čekat na sňatek s Gerdou. Vědma ve Vědmině písni tvrdí, že Yggdrasil spojuje devět světů a má devět kořenů. Ódin visí na Yggdrasilu devět dlouhých nocí, aby získal runy. Dovídá se o devíti úkrytech moci a vyjmenovává devět léků na zlo, jež sužuje lidstvo. Váfthrúdni cestoval přes devět světů a podsvětí. Devět panen provází Menglada v Písni o Svipdagovi (Svipdagsmálu). Tatáž skladba popisuje kouzelný meč ukrytý pod devíti zámky. Dále v ní Groa učí svého syna devíti kouzlům, jež ho ochrání na cestách.
Podle dnes dostupného materiálu se zdá, že devítka nebyla využívána v magických runových posloupnostech. Osm bylo dostatečně mocnou, celistvou a účinnou posloupností pro každého mága.
Shrnutí
Jedna reprezentuje význam slova, které je jménem runy, nebo moc se jménem runy spojenou.
Dvě implikuje služebné postavení, podřízenost či otroctví.
Tři je aktivovací posloupností. Tři trollí runy jsou nutné k aktivaci změny podoby, nebo mění význam následujícího textu. Zároveň je to počet run požadovaný pro výzvu či vzývání o nižší intenzitě.
Čtyři označuje otrávenost, únavu či nepohodu.
Pět přináší uspokojení či úspěch, je vhodné k léčebným účelům.
Šest je nepříjemnost, něco nechtěného.
Sedm je spojeno se sexuálními záležitostmi.
Osm je spouštěcí posloupností, podobně jako trojka. Označuje úplnost, sílu, je to číslo potřebné pro intenzívní výzvu.
Devět je nástrojem pro ještě vyšší stupeň dokonalosti. Osmička je celek, devítka jej podtrhuje a potvrzuje.
Čtverec SATOR
Jako určitou zajímavost si na konec nechávám magický čtverec SATOR. Jedná se o čtverec složený ze tří palindromů (krátká slova tvořící větu) - sator, tenet a opera. Např. palindrom tenet by se dal runově přeložit jako "Vítězství upevňuje potřebu upevňuje vítězství.", tedy česky přeloženo jako "K vítězství vede vůle (nebo chuť) zvítězit."
Verze v latince
Runová verze
6.Talismany a amulety
Runy se pochopitelně používaly také na amulety (předměty sloužící pro ochranu před negativními silami) a talismany (předměty určené k přivolání např. štěstí či zdraví). V následujícím seznamu naleznete významy run pro výrobu amuletů a talismanů. U spousty run však tyto dva pojmy splývají dohromady.
Seznam run
4.Příslušnost run
runa | alternativní názvy |
Fehu | Feoh, Feo, Fé, Fa, Fee, Feu, Feh, Faihu, Frey |
Uruz | Ur, Uur, Uraz, Urus |
Thurisaz | Thorn, Thurs, Dorn, Thor, Thuris, Thiuth, Thyth |
Ansuz | As, Asa, Ansus, Aza, Ass, Aesc |
Raido | Rad, Rit, Rid, Rádh, Reid, Reda, Rait, Rat, Raidha |
5.Runová numerologie
První germánští mistři run věřili, že každá runa nese ducha moci. Jeden ze způsobů, jakým lze moc runy zvýšit, je její koncentrace opakováním runy. Eddy nám dokazují, že různým číslům byl připisován rozdílný význam, což si nyní přiblížíme.
Jedna
Význam monády v myšlení našich předků je z věcí obsažených v Eddách asi nejobtížněji dedukovatelný. Vše, co není plurální, je singulární, např. strom, zbraň či bochník. Osamělé runy v dochovaných nápisech a textech bývají užity pro své slovní názvy a specifickou moc, pokud nejsou vytvořeny podle posloupnosti trollích run. V posloupnosti individualizovaných run, např. v kompletním aettu či futharku, mají všechny znaky shodnou hodnotu a moc.
Dvě
Thórův vozík je řízen dvěma kozly. Když cestuje do Jötunheimu, kde se má setkat s Útgardským Lokim, cestují s ním dvě děti jako sloužící. Hymi, rybařící s Thórem, uloví dvě velryby do sítě. Ódin ve Výrocích Vysokého (Hávamálu) pověsil své šaty na dva dřevěné sloupy - figuríny. V Písni o Vaftrúdnim (Vaftrúdnismálu) se dovídáme, že Ragnarök přežijí dva lidé. Dva koně táhnou v Písni o Grímnim (Grímnismálu) slunce přes nebeskou klenbu a dva koně zase měsíc. Frey a Aegi mají v Písni o Lokim (Lokasenně) po dvou služebnících. S Ódinem spolupracují dva vlci, dva havrani a dva sluhové. Bohové stvořili první lidi ze dvou dřev - jasanového a jívového. V Urdině studni žijí dvě labutě. Dvě líté saně stály na stráži v Písni o Fjolsvinn (Fjolsvinnsmálu). Koza Heidrun dojí ze svých dvou struků medovinu pro všechny bojovníky ve Valhalle. Freyin kočárek táhnou dvě kočky.
Z uvedených příkladů začínáme chápat, že zdvojenost nějakéjo jevu implikuje v Eddách jeho služebné postavení. Týr má být dvakrát jmenován, když jeho runu vyrýváte do meče; to přivolává jeho moc, staví ji do služeb autora run a zajistí vítězství každému, kdo si jeho moc dovede podřídit.
Tři
Jedno z nejvýznamnějších čísel runové magie. Yggdrasil má tři kořeny, ty vedou do tří studní. Tři hlavní norny - Urd, Verdandi a Skuld - střeží lidský osud. V Písni o Thrymovi (Thrymskvidě) vypili hrdinové více než tři sudy piva, což je příliš mnoho. V básni Skírniho cesta (Skírnismálu) vyřezal Skírni tři runy do větve, do níž předtím napsal posloupnost trollích run, pomocí nich vyhrožoval Gerdě zajetím u tříhlavého trolla. Tři trollí runy jsou nutné k aktivaci celé posloupnosti. Gullveig ve Vědmině písni (Völuspá) je třikrát spálen a třikrát oživen. Tři božští synové Bora - Ódin, Vili a Vé - vdechli život jasanovým a jilmovým kládám a tak stvořili první lidi. Thór vlastní tři drahocenné znaky své moci: železné rukavice, pás síly a kladivo Mjöllni. Nad Lokim Thór zvítězil při třetím pokusu, když byl Loki přeměněn v lososa. Byl zajat a přikován ke třem skalám. Třikrát se Ódin vyspal s Gunnlöd, aby se zmocnil básnické medoviny Ódraeri. Bylo mu dovoleno vypít z ní tři hlty. Podle proroctví o Ragnaröku bude poslední bitva probíhat během tří strašlivých zim, jež budou následovat jedna po druhé, bez jakéhokoliv přerušení jiným ročním obdobím. První krávě Audumle trvalo tři dny, než lízáním zbavila ledu Ódinova prapředka Búriho. Snorri zná tři typy trpaslíků a tři typy norn. Loki má s Angrbodou tři děti: vlka Fenriho, bohyni Hel a hada Midgardsorma neboli Jörmunganda. Vlka Fenriho se podaří spoutat až třetím řetězem - Gleipnim. Kdykoliv Hel opouštěla Helheim, odjížděla na třínohém koni. Ve Výrocích Vysokého dostane Loddfáfni radu, aby neříkal tři slova těm, jež si je nezaslouží.
Číslo tři má i další vyznámy v umění psát runy, především díky jeho spojení se třemi fázemi měsíce a s tím spojovanou magickou mocí. Je kořenem čísla devět a v Yggdrasilu je obsaženo celkem devět světů. Okouzlenému Gylfimu v básni Okouzlení krále Gylfa (Gylfaginningu) vyprávěli o bozích tři králové. Duha se skládá ze tří základních barev - červené, žluté a modré - jejichž kombinacemi vznikají všechny ostatní barvy. Na Gummarpském a Ellestadském kameni, jakož i na řadě jiných dochovaných památek, se vyskytují skupiny tří run.
Čtyři
Aby Thór našel nižší svět Thingstead, musel putovat přes čtyři řeky. Čtyři velcí jeleni okusují větve Yggdrasilu a čtyři velcí hadi se skrývají pod jeho kořeny. Čtyři trpaslíci podpírají oblohu, vytvořenou z lebky obra Ymiho. Snorri hovoří o čtyřech řekách mléka, prýštících z vemene Audumly a kojících mrazivé praobry. Na Baldrově pohřbu museli být přítomni čtyři berserkové, aby porazili vlčí smečku obryně Hyrrokkin. Loki prchl na vrchol vysoké hory, kde si postavil dům se čtyřmi dveřmi, aby z něj viděl na čtyři světové strany. Gefjun v Okouzlení krále Gylfa použije čtyř volů, aby oklamala bohy. Hrdina Ságy o Gongu-Hrolfovi je stíhán nepřízní počasí, za niž jsou odpovědni šamani, kteří čarují na plošině podepřené čtyřmi sloupy. Trpaslík Mondul vyryje do jeviště obranné runy a čarodějové hynou strašlivou smrtí.
Thórovo putování přes vody je pro něj značně nepohodlné; všichni ostatní bohové jedou koňmo po duhovém mostě Bifröst. Jeleni a hadi okusující Yggdrasil mu evidentně škodí. Čtyři trpaslíci nejsou nijak nadšeni, že musí po celou věčnost podepírat obrovu hlavu. Pokusy berserků odehnat Hyrrokkininy vlky nebyly nijak příjemné. Z předchozího výčtu lze usoudit, že číslo čtyři znamenalo pro staré Germány neštěstí, nepohodu či alespoň neklid.
Pět
Autor Písně o Hárbardovi (Hárbardsljódu) zmíní číslici pět, když hovoří o Ódinovi, jenž strávil pět zim po boku Fjolver. Přineslo mu to jistou satisfakci, vše proběhlo dobře. Útgardský Loki je šťastný, když Thór a jeho družina nedovedou splnit pět úkolů, které pro ně škodolibě vymyslel. Thórem ukradený kotel obra Hymiho je ukryt v hloubce pěti mil pod zemí.
Výroky Vysokého nás učí, že přátelství po pěti dnech plane jasněji než falešný zájem. Číslo pět vyjadřuje obecné uspokojení a úspěch.
Šest
Ve Vědmině písni je jmenováno šest valkýr. Jsou věrnými služebnicemi Ódina a nepřejí jeho nepřátelům. V Písni o Grímnim je jmenováno šest hadů, kteří škodí stromů Yggdrasil. Řetěz Gleipni, který poutá Fenriho, je vyroben ze šesti kouzelných ingrediencí.
V Písni o Váftrúdnim obr Ymi porodí šestihlavého obra, jehož syn je praobr Bergelmir. Podle Výroků Vysokého hyne šestého dne falešné přátelství.
Gleipni je vlku Fenrimu nepřátelský, protože jej bude poutat až do dnů Ragnaröku. Nic dobrého nezískáme od falešných přátel. Šestka je číslo pro cosi nevítaného, možná i vášnivě nepřátelského.
Sedm
V Písni o Hárbardovi Ódin koketuje se sedmi sestrami a pak má se všemi milostný poměr. Völund a jeho bratři žijí sedm let šťastně se svými labutími nevěstami. Sedmička je snad číslo vymezující sexuální záležitosti.
Osm
Thórův palác Bilskirni má 640 (8×80) pater. Valhalla má 540 dveří a do nich může současně vstoupit 800 válečníků. V Písni o Grímnim setrval Ódin po osm dnů bez hnutí. V Písni o Thrymovi je kladivo Mjöllni ukryto osm mil pod zemí a Loki pozoruje, že Thór, převlečený za Freyu, již osm dlouhých nocí nejedl. Jakmile kladivo nalezne, sní osm lososů. V paláci bohyně Hel slouží osm služebníků. Ódinův hřebec Sleipni má osm nohou. V Písni o Lokim se píše, že Loki žil v podzemí po dobu osmi zim. Bohové, kteří stvořili první lidské bytosti, je obdařili osmi moudrostmi a schopnostmi.
V jednom aettu germánského futharku prostého je osm run; osmička je číslem plného počtu. Patří jí moc implikovaná neobvyklým osobním postavením. Osmičkou je možno vyvolat kouzlo, podobně jako trojkou. Zvýšením délky posloupnosti pochopitelně získáme větší účinek. Prvou posloupností na Lindholmském amuletu je osm run Ansuz, čtených jako "bůh" či "Ódin"; prezentují účinný nástroj komunikace s touto bytostí. Interpretace je posílena dalším textem na amuletu: "Ek Erilaz sa wilagaz hateka." - "Jsem z Erilazu a jsem ten lstivý." Lstivý je jedno z adjektiv charakterizujících Ódina.
Devět
Njörd zůstal jen devět dní v horách, milovaných jeho nevěstou Skaddi. Devět sester porodilo Heimdala. Devět dní musel Hermód štvát svého koně, aby sestoupil do Helheimu a setkal se s Baldrem. Při Ragnaröku zabíjí Thór hada Jörmunganda, ale po souboji žije jen tak krátce, že stačí ujít devět vrávoravých kroků.
Obecně je devítka číslem moudrosti a dokonalosti. Osmička a devítka jsou v Eddách mnohokrát spojovány. V Písni o Hymim (Hymiskvidě) Thór rozbije osm kotlů a ukradne devátý. Každé deváté noci se z prstenu Draupni urodí osm nových prstenů. Osmička zakončuje čas očekávání, devítka přináší plody. Ódin v Písni o Grímnim čeká na devátou noc, aby prozradil svou pravou identitu, po předchozích osm nocí je mučen ohněm.
Deváté noci zabíjí Thór obra Thryma, devět nocí musí Frey čekat na sňatek s Gerdou. Vědma ve Vědmině písni tvrdí, že Yggdrasil spojuje devět světů a má devět kořenů. Ódin visí na Yggdrasilu devět dlouhých nocí, aby získal runy. Dovídá se o devíti úkrytech moci a vyjmenovává devět léků na zlo, jež sužuje lidstvo. Váfthrúdni cestoval přes devět světů a podsvětí. Devět panen provází Menglada v Písni o Svipdagovi (Svipdagsmálu). Tatáž skladba popisuje kouzelný meč ukrytý pod devíti zámky. Dále v ní Groa učí svého syna devíti kouzlům, jež ho ochrání na cestách.
Podle dnes dostupného materiálu se zdá, že devítka nebyla využívána v magických runových posloupnostech. Osm bylo dostatečně mocnou, celistvou a účinnou posloupností pro každého mága.
Shrnutí
Jedna reprezentuje význam slova, které je jménem runy, nebo moc se jménem runy spojenou.
Dvě implikuje služebné postavení, podřízenost či otroctví.
Tři je aktivovací posloupností. Tři trollí runy jsou nutné k aktivaci změny podoby, nebo mění význam následujícího textu. Zároveň je to počet run požadovaný pro výzvu či vzývání o nižší intenzitě.
Čtyři označuje otrávenost, únavu či nepohodu.
Pět přináší uspokojení či úspěch, je vhodné k léčebným účelům.
Šest je nepříjemnost, něco nechtěného.
Sedm je spojeno se sexuálními záležitostmi.
Osm je spouštěcí posloupností, podobně jako trojka. Označuje úplnost, sílu, je to číslo potřebné pro intenzívní výzvu.
Devět je nástrojem pro ještě vyšší stupeň dokonalosti. Osmička je celek, devítka jej podtrhuje a potvrzuje.
Čtverec SATOR
Jako určitou zajímavost si na konec nechávám magický čtverec SATOR. Jedná se o čtverec složený ze tří palindromů (krátká slova tvořící větu) - sator, tenet a opera. Např. palindrom tenet by se dal runově přeložit jako "Vítězství upevňuje potřebu upevňuje vítězství.", tedy česky přeloženo jako "K vítězství vede vůle (nebo chuť) zvítězit."
S | A | T | O | R |
A | R | E | P | O |
T | E | N | E | T |
O | P | E | R | A |
R | O | T | A | S |
6.Talismany a amulety
Runy se pochopitelně používaly také na amulety (předměty sloužící pro ochranu před negativními silami) a talismany (předměty určené k přivolání např. štěstí či zdraví). V následujícím seznamu naleznete významy run pro výrobu amuletů a talismanů. U spousty run však tyto dva pojmy splývají dohromady.
Runa je prospěšná pro dovedení rozdělaných věcí ke konci, případně „popostrčení“ táhnoucích se řízení apod. Odstraňuje únavné průtahy (např. na úřadech). Podporuje pozitivní výsledky. Chrání před lidmi se zlými úmysly. | |
Podporuje dobré zdraví fyzické i psychické, přitahuje nové příležitosti v životě, pomáhá přizpůsobení se nenadálým změnám. | |
Poskytuje celkovou ochranu před neznámem. Vytváří ochranný štít proti nám nepřátelským silám. Dává nám sílu odrazit negativní věci. | |
Zesiluje komunikativní a tvůrčí energie. Pomáhá při zkouškách a prověrkách, poskytuje odpovědi na nezodpovězené otázky. Je vhodná např. při vstupním pohovoru při hledání nové práce. | |
Chrání na cestách - ať již skutečných či duchovních. Udržuje rychlý spád věcí a zabraňuje průtahům či možným překážkám. Dodává energii k cestě kupředu. | |
Posiluje tvořivé energie, poskytuje sílu k hlubšímu pochopení problému, čistí myšlenky. Napomáhá intuitivnímu vnuknutí, když je nejvíce potřebné. Je spojována s ohněm a proto může rozdmýchat plamen sexuální přitažlivosti. | |
Runa Gebo je symbol pro dar. Proto se používá k přivolání pozitivních událostí. Zvyšuje šanci na obdržení daru, získání financí (např. grantu) či jiného materiálního zabezpečení. Můžete také získat informaci, která povede k výše uvedeným ziskům. Runa díky svému příznivému působení pomáhá odhalit skryté talenty či objevit latentní schopnosti. | |
Přináší obecný úspěch. Runa koncentruje univerzální pozitivní síly a je proto vhodná pro dosažení štěstí. Ulehčuje průběh normálně složitých a těžkých událostí. | |
Duchovní rozvoj, ponaučení, prohlédnutí a získání moudrosti - to je základní použití runy Hagalaz. V nepříznivé, až beznadějné situaci přináší štěstí. Zmírňuje těžké časy a dává naději na jejich brzký konec. Posiluje intuici, která vás pak bude varovat před nebezpečím. | |
Nauthiz naplňuje touhy, ukončuje období osamělosti a neuspokojení. Pomáhá při léčení závislostí. Zprostředkovává věci, kterých je vám zapotřebí. Ty však ne vždy jsou to, co chcete! | |
Obecně zklidňuje situaci, pomáhá pozastavit nežádoucí děje, uchovává současný status quo. Ovládá netrpělivé a chladí horké hlavy. | |
Povzbuzuje plodnost, odměňuje za vynaložené úsilí a pozitivně ovlivňuje právní záležitosti. Podporuje cyklické střídání práce/odměna a napomáhá vzniku nových pracovních projektů. | |
Mocná ochranná runa. Brání negativním silám v přístupu a čistí vzduch od škodlivých emocí. Odstraňuje překážky a nevraživost. Pomáhá osobám empaticky založeným, aby se zbavily negativních vibrací načerpaných od druhých lidí. | |
Používá se pro rozvoj senzibility, sebezdokonalení a osvícení. Pomáhá nalézat skryté vnitřní schopnosti a vědomosti; odkrývá tajemství. Prospívá při získávání tajného vědění. | |
Nejvšestrannější symbol celkové ochrany. Zajišťuje pomoc bohů a ochranu jejího nositele. V období zranitelnosti (např. nemoci) se používá pro posílení vlastní obrany. Do života vnáší mír, pokoj a pořádek. | |
Velmi silná ochranná runa. Obdařuje sebevědomím a osobní silou. Zvyšuje charisma a sebejistotu vystupování. Je však velmi agresivní, proto se její síla může vymknout kontrole. Pak se člověk stává arogantním. V tom případě je vhodné přejít na Algiz. | |
Týrova runa podporuje vítězství. Bojovníci ji ryli na své zbraně, aby vyhráli svůj boj. V běžném životě zvyšuje soupeřivost, pomáhá ustát nelehké období či vydržet nepříjemnou situaci. | |
Runa ochrany pro naše blízké - rodinu, přátele, zvířata či domov. Zvlášť vhodná je pro ochranu dětí. | |
Vyvolává popud k zásadní změně, např. k přestěhování či ke změně zaměstnání. Usnadňuje přivykání období po změně. Zvyšuje adaptabilitu a vynalézavost. | |
Mannaz představuje lidstvo a obecně pak příslušnost k lidem. V situaci, kdy jsme osamělí, nám dává na srozuměnou, že nejsme sami a že ostatní lidé jsou stále tady. Žákům hledajícím učitele, jej přivede do cesty. Hledáte-li přátele, Mannaz vám pomůže. | |
Velmi vhodná pro ty, kteří chtějí rozvinout své okultní schopnosti či senzibilitu, nebo je posunout na vyšší úroveň. Dále zvyšuje empatii a intuici. | |
Podporuje plodnost (zejména u mužů), pozitivní kreativní energii a pomáhá dotáhnout rozdělané věci do úspěšného konce. | |
Chrání finance a majetek. Je vhodné ji umístit např. doma nebo do auta. | |
Zvěstuje svítání, nový začátek. Staré věci jsou přeneseny do minulosti, aby uvolnily místo těm novým. Pomáhá zbavit se našich zlozvyků (např. kouření). |
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář